به بهانه خواندن بیانیه حقوق افراد متعلق به اقلیت های مذهبی و قومی مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه شماره ۱۳۵/۴۷

 تقدیم به عاطفه و آنای عزیز 

مورخ ۱۸ دسامبر ۱۹۹۲

امروز پس از خواندن بیانیه حقوق افراد متعلق به اقلیت های مذهبی و قومی ساعتها در لابه لای خاطراتم گم شدم ساعت ها در کوچه پس کوچه  های جوباره اصفهان قدم زدم، به کلیسا وانک رسیدم  از سنگ فرش های جلفا گذشتم تا نبش خیابان آمادگاه و فلکه فلسطین رسیدم به مردمی که از کنیسه کتر داوود  بیرون می آیند نگاه می کنم  تا بالاخره آنا سیزده ساله خندان بیرون  می پرد . با همان مقنعه سفید و مانتو خاکستری .باران آمد با هم به مدرسه یمان رفتیم  دست در دست هم .ناظم مدرسه که با چهره برافروخته نام مرا صدا زد دست های آنا را رها کردم  و فاصله می گیرم حالا ترسیده گوشه حیاط سربه زیر ایستاده ام و با کفش هایم به آسفات حیاط ضربه می زنم . عصبانی می گوید مگر نمی بینی باران می آید و خیس شده است ؟؟ منظورش را نمی فهمم گنگ نگاهش می کنم و زیرلب ببخشید می گویم. همان طور که با او به طرف دفتر مدرسه  حرکت    می کنم نگاهم را  به سوی آنا برمی گردانم کاش نشنیده باشد،آنا آنجا نیست.

نقش و تأثیر فرهنگ و تاریخ سرزمین ایران در بسیاری از زمینه های تمدن بشری بعنوان یکی از قدیمی ترین تمدنها برکسی پوشیده نیست. اقلیت های مذهبی سالهای درازیست که در ایران زیسته اند و بسیاری از ادیان و جنبش های مذهبی نیز یا متأثر فرهنگ و عقاید ایرانیان اند یا ریشه ایرانی دارند، اگرچه برخی از این ادیان در گذر زمانه و با پیدایش ادیان دیگر و یا مخالف پیروان سایر ادیان ناپدید شده اند ( مانند آیین مانوی) اما برخی نیز در جهان گسترش یافته و امروزه در گوشه و کنار دنیا پیروانی دارند (مانند آیین ایزدی و آیین بهاییت)

اما براستی چه قدر درباره این ادیان می دانیم و جایگاه  و حقوق این ادیان و پیروانشان در کشور ما کجاست؟

متاسفانه کم نیستند اخباری که درباره آزار و اذیت اقلیتهای مذهبی در ایران منتشر می شوند و در جوامع بین المللی محکوم.

اکثر اعضای اقلیت های مذهبی به نوعی و در جایی شاهد  این  گونه رفتار ها بوده اند.

از رفتار تبعیض آمیز کادر مدرسه تا اخراج و ممنوعیت آنها از تحصیل در مقاطع عالی، ازتخریب اموال و قبرستانها تا پلمپ مغازه ها و محل کسب و کارشان به دلایل نامعلوم،  از بازداشت و احکام سنگین تا مهاجرت اجباری، ازنجس و فرقه ضاله خواندن شدن تا حتی حذف و نادیده گرفته شدنشان. 

ریشه برخی از این رفتارها ناشی از ناآگاهی و یا آموزش غلط  جامعه ماست.

به عنوان مثال همه ما  توصیف و اشاره کتاب  (تاريخ ايران) را درباره در سرکوب اقليت مذهبی بهائی را در مدرسه خوانده ایم.

در اين کتاب که همه دانش آموزان مکلف به مطالعه و يادگرفتن آن هستند، تاريخ و باورهای دينی بهائيان تحريف، دين بهائی يک دسيسه استعماری عليه اسلام، فرهنگ و استقلال ايران توصيف و بنيان گذاران و رهبران بهائی عوامل فاسد بيگانه معرفی می شوند.

و یا  بارها و بارها این اتهام کلیشه ای را در مورد افراد متعلق به این اقلیت مذهبی  شنیده ایم: ارتباط با دولت های خارجی و یا جاسوسی برای اسرائیل. آن هم تنها به دلیل قرار داشتن مقبره بهاالله در حیفا ، این در حالی است که بهاءالله توسط امپراتوری عثمانی به شهر عکا در سرزمین های فلسطینی نشین تبعید شده بود و در همانجا  درگذشت و خاک سپرده شد، کشور اسرائیل نیز 56 سال پس از مرگ بهاالله تأسیس شد.

 

امروز باران آمد و من دوباره طلب ببخش کردم اما دانسته.

Comments